Rekord i Hastighet Tur och Retur, 100km
Den 26e april flög Hans Ekvall 100km med en hastighet på 39.3km/h i Bir Billing, Indien. Därmed slog han Erik Rehnfeldt tidigare rekord på 25.0 km/h.
Här är Hans egna ord om tiden I Indien:
Där är jag i Bir, Indien, med vad som kanske är mitt livs bästa flygtrim. Det är inte oktober den här gången, det är april. Precis som de få andra utländska piloter som kom hit, hade jag förhoppningar om stora flyg. Men verkligheten av Himalayas vårtermik var genast ödmjukande, och att förbättra mitt aktiva flygande skulle visa sig vara avgörande. Det är vår, och i år samarbetade vädret mindre än tidigare år, med mycket regn och några suboptimala dagar för övning men få bra flygdagar. Jag började få ont om tid när jag äntligen fick en prognos för två bra dagar i följd. En hel dag utan överutveckling följt av en dag med högre molnbas än vanligt men med prognos för överutveckling på eftermiddagen. Första dagen använde jag för en ny personbästa flat triangle som stängdes på 206 km och andra dagen för att göra ett rekordförsök. Det var den enda flygdagen kvar enligt den långsiktiga prognosen, min sista chans.
På rekorddagen är jag den sista av de utländska piloterna att starta. De andra piloterna, alla hjälpsamma vänner vid det här laget, använder dagens molnbas för att flyga höga oförglömliga flygningar i de fantastiska bakre bergen. Jag står fortfarande på startplatsen ensam och väntar på den starkare delen av dagen och är fixerad vid att jaga hastighet och siffror. Ändå kan jag inte vänta för länge, annars kan jag tvingas landa innan målet om överutvecklingen kommer tidigt. Jag startar rakt in i starkt stigande termik och snart kommer de första stegen på den planerade rutten längs den bekanta Dhouladhar bergskedjan tydligare i sikte. Förhållandena ser bra ut, och jag har redan insett vid det här laget att idag är dagen, den enda frågan är, med hur mycket? Och den tanken kommer jag at tänka under hela flygningen.
Efter att vara på plats, handlade det kanske mest om att vara redo, och då menar jag detta på flera sätt. Men det är den beredskapen som tillåter omvandlingen av exceptionella dagar på exceptionella platser till den bästa flygningen man klarar, när tillfället kommer. Jag hoppas jag aldrig glömmer vilket privilegium allt detta är.
Tack till alla som hjälpte med registreringen av rekordet, inte minst Dan och Alex. Tack för stödet, hjälp och råd från alla jag flög med i Bir: Rene, Mathew, Mark, Arun, Phillip, Jean Luc, Arthur och Sunit."