Gå till innehåll
Svenska Hängflygförbundet
Svenska Hängflygförbundet

Vanliga frågor - FAQ

Varför hängflyg?

Därför du har drömt om att få flyga som en fågel sen du var liten. Inte flyga som en pilot - sittandes i en kupé, omgiven av en massa spakar, instrument, pärmar med checklistor och stela färdplaner och hålla på med oändliga sifferglada radiokommunikationer - utan flyga som en fågel. Flyga på riktigt!

Flyga som en fågel alltså.

Jepps. Ingen annan flygsport kan ge en sån känsla. Det är bara hängflygpiloter som får uppleva flygning på detta vidunderliga sätt.

Är det svårt att lära sig flyga?

Nej, egentligen inte, det är rätt ovanligt att man inte klarar utbildningen. Samtidigt ska man inte glömma att hängflygning är en sport som medför alla vanliga normer som gäller inom flygning: tidskrävande skolning, pengar, tålamod och en stark vilja att bli just hängflygpilot.

Vad krävs för att gå utbildning?

Det är inget fel att kunna orka, utbildningen kan kännas lite tuff i början. Men ännu viktigare är det att man passar på när vädret tillåter utbildning. Att hoppa över utbildningstillfälle kan ha förödande konsekvenser för en aspirants framsteg. Väderförhållanden som lämpar sig till nybörjare kommer inte varje dag i vår sport. Om instruktörerna tycker att det blir fint väder till utbildning ska man inte tacka nej. Det krävs alltså engagemang!!!

Något annat?

Tålamod – instruktörerna är helt inställda på säkerhet och det innebär att utbildningen sker i en långsammare takt, det går helt enkelt inte att köra på ett hastigt sätt. I Sverige samarbetar inte vädret alltid och då kan tålamodet sättas på prov.

Hur mycket pengar behöver man?

Alla flygsporter kostar ganska mycket. Det positiva är att hängflyg är billigt för att vara flygsport. Första året får man räkna med lite större utgifter på utbildning inkl. resor till ställena där man kör själva utbildningen. Man kan räkna med allt mellan 10.000 kr och 20.000 kr för nybörjarkurs och vidareutbildning.

Och hur mycket tid?

Det brukar ta omkring ett år innan man kommer igång med sin flygning och kan flyga regelbundet utan instruktörs närvaro. Tro inte att du kommer upp bland molnen och glider runt som ett flygaress efter en veckas skolning! Att det tar lång tid beror inte på att utbildningen är jättelång, utan snarare på att man måste passa på när vädret tillåter flygning. Ju mer flexibel du är och mer tid du kan avsätta desto fortare går det.

OK, jag kan leva med det men vad behöver jag utrustningsmässigt?

Förutom vinge, sele & hjälm (en begagnad utrustning ligger på ca 10.000 kr) behöver du också transport till flygställena. Det underlättar mycket då om man har tillgång till bil med takräcke. Man behöver även förvaringsplats (vingen ligger hoppackad i ett långt fodral och liknar en jättecigarr på ca 5 meter). Det är bra om man har tillgång till garage eller annan torr förvaringsplats, t.ex. källarlokal eller motsvarande.

Fixat. Får jag flyga nu?

Det får du absolut göra när vädret medger flygning. Vädret i Sverige är rätt skiftande och det är inte alltid de fina dagarna inträffar när man är ledig. Men när det väl är fint är det ofta riktigt fina flygförhållanden. Vill man få ut nåt av sitt hängflygande gäller det att ta vara på de bra dagarna! Det är samma sak som med utbildningen, man får passa på när det är flygbart. Att flyga så ofta det går bäddar för bättre och säkrare flygning som varar längre!!!

Måste det vara fint och soligt när vi flyger?

Nej, solsken är ingen garanti för att det ska vara flygbart. Det finns olika sorters väderförhållande som lämpar sig till olika typer av flygning, termik, hang, termiskt hang, flygbogsering, flygning med motorsele osv.

Hur vet jag då om det är flygbart?

Det finns ett antal vädersidor på nätet som vi använder (smhi.se Länk till annan webbplats., dmi.dk Länk till annan webbplats., yr.no Länk till annan webbplats. mm). Om allt tyder på att det blir flygväder så kontaktar vi någon erfaren hängflygare som kan tipsa vidare om lokala väderförhållanden. Om vädersidorna och erfarna flygkompisar stämmer överens så kör vi!!! En grå och regnig dag i Malmö ska inte stoppa en från att köra till Hammars backar och flyga i strålande solsken. En dimmig dag i Stockholm ska inte heller förhindra flygare från att åka till Örebro och flyga under en klarblå himmel.... men ibland fallerar alla prognoser och väl på plats konstaterar flygarna att det inte går att flyga. Det är något som tillhör sporten.

Då flyger vi!!!

Flygning kräver mer än lämpligt väder. Beroende på var man bor kan man även få räkna med flera timmars frånvaro från hemmet. En vanlig dags flygning betyder att man åker på förmiddag och är tillbaks först på kvällen. Om du har flera tidskrävande hobbies som du ägnar dig åt just när det är fint väder lär det bli svårt att greja det här med hängflygning. Att kunna prioritera denna fantastiska sport när väderförhållanden är lämpliga är viktigt för att bli duktig - men framförallt är det en säkerhetsfråga. Ju mer du flyger desto duktigare och säkrare blir du.

Men det brukar inte vara några problem, ju mer du flyger desto mer vill du flyga! Det är starkt beroendeframkallande.

Så det tar alltid en halv dag i anspråk?

Nej, ibland tar det en hel dag. Det finns två sätt att minimera antalet timmar som hängflygning kräver: Antigen bor man vid ett flygställe eller så flyger man med motorsele.

Välkommen du kan bli en av oss !

Kolla på utbildningssidan och ta kontakt med en eller flera klubbar. Utbildningstillfällen aviseras på Hängflygförbundets anslagstavla Länk till annan webbplats..

Publicerad: 2022-11-27

Senast uppdaterad: 2023-01-12

Författare: Joel Ponce de Leon

Postadress

Svenska Hängflygförbundet
c/o Harald Holmström, Lövgatan 2
565 33 Mullsjö

Kontakta oss

+46 705 94 82 78
kansli@hangflyg.org