
Start på Vågå, Norge
Frågor och svar om licens
Senast uppdaterad: 2025-04-02
Hur fort kan jag få min licens
Tänk på att vara ute i god tid.
Att manuellt granska och hantera alla detaljer för att utfärda licenser är en tidskrävande process. För att säkerställa att din licens kan färdigställas och skickas till Cardskipper i tid, behöver kansliet minst en vecka för att slutföra alla steg. Planera därför din ansökan och dina handlingar i god tid för att undvika förseningar.
Hur förnyar jag min licens?
Att förnya licensen sker i tre steg:
- Flygtidsredovisning: I år sker flygtidsredovisningen i PilotPortalen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (där de digitala elevkorten hanteras). Om du inte tidigare har registrerat ett konto där, börja med det. Se till att använda den e-postadress som du har anmält till förbundet tidigare. Efter inloggning hittar du en länk till "Logga flygtid". Den gamla flygtidsredovisningen kommer att finnas kvar under en övergångsperiod.
- Gå till PilotPortalen och registrera flygtid. Om det inte fungerar för dig, finns den gamla flygtidsredovisningen tillgänglig här.
- Betala årsavgiften: Betala in årsavgiften i webshopen. Årsavgiften består av förbundsavgift, försäkring och klubbmedlemsavgift.
- Licensbricka: Din licensbricka kommer att finnas i appen Cardskipper. Om du inte har möjlighet till digital licens, kontakta kansliet. Din licensbricka förnyas inom en vecka. Om några problem uppstår, kontakta kansliet.
Registrera flygtid - vad är det som ska skrivas in?
OBS flygtiden ska registreras i TIMMAR, inte minuter. Avrunda till hela timmar. Du behöver skriva 0 (noll) på de rader som inte är relevanta för dig.
- totalt antal flyg under året
- varav backglidning
- varav bergsflyg
- varav vinschflyg
- varav hangflyg
- varav flugna utomlands
- varav flugna med motor
- total flygtid under året (tim)
- varav tid i termik (tim)
- varav tid på hang (tim)
- varav tid med paramotor (tim)
Hur mycket flyg behöver jag för att förnya licens
- För student och P1 krävs minst att 10 starter och landningar har utförts under de senaste 12 månaderna
- För P2 krävs minst att 10 starter och landningar har utförts under de senaste 12 månaderna, med minst 5 timmars flygtid.
När jag loggar in och ska registrera flygtid så står beteckningar. Vad betyder de?
För Student och Pilot 1 - behörigheterna: h = hang, b = berg, v = vinsch.
Pilot 2: co1 = competition1, co2 = competition2, ta1 = tandem1, ta2 = tandem2, hl = handledare, ac1 = acro1.
Instruktör: 2 = Instruktör, 4 = Paramotorinstruktör, 6 = Instruktör och Paramotorinstruktör.
Var är min licens efter förnyelse?
Den vanligaste orsaken till att du inte fått ut din licens i Cardskipper är för att du inte registrerat flygtid. Det gör du här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Jag har registrerat tid och betalat men kan inte se licensen i min Cardskipper:
Utfärdande av licens – viktigt att tänka på För att en licens ska kunna utfärdas krävs att kansliet verifierar att alla uppgifter är korrekta och att betalningen har mottagits. Räkna med att det kan ta upp till fem arbetsdagar innan licensen syns i Cardskipper.
Planera i god tid, särskilt om du planerar att flyga under storhelger eller utomlands. Om det skulle ta längre tid än fem arbetsdagar, vänligen kontakta kansliet för hjälp och vidare information.
Vad är Cardskipper?
Cardskipper – Din licens i mobilen Cardskipper är en mobilapp som du enkelt kan ladda ner till din telefon. I appen visas din licens samt ditt aktuella försäkringsbrev, vilket innebär att du alltid har dina viktiga dokument med dig, oavsett var du befinner dig.
Om du dessutom vill ha en fysisk licensbricka utskriven, kan detta också ordnas, kontata kansliet så hjälper de dig. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Var är min licens efter slutförd kurs?
De vanligaste anledningarna till att din licens ännu inte har utfärdats är att du inte har genomfört din utvärdering eller att du inte har tecknat medlemskap i en klubb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Har ni använt elevkort i pappersformat är det vanligt förekommande att kortet inte skickats in till kansliet. Du som elev ansvarar för att det blir inskickat efter avslutad utbildning.
Kan jag kontrollera om en licens är giltig?
Ja, förbundet har en sms-tjänst för att kontrollera giltigheten på en skärmflyglicens. Skicka ett sms till +46 739 29 19 66 med ett frågetecken, mellanslag och licensnummer, dvs: ? 18770. I retur kommer ett sms med namn, licensgrad och övriga behörigheter samt giltighetstid.
Kan jag kontrollera om en elev har löst Take off-kit?
Ja, skicka ett sms till +46 739 29 19 66 med TOK följt av 12-siffrigt personnummer med bindestreck får man namn och giltighet tillbaka, dvs: TOK 19xxxxxx-xxxx.
Jag har registrerat flygtid men ändå får jag inte ut min licens vid förnyelse.
Observera att du ska logga alla dina flyg löpande under året och många skärmflygare använder Flightlog Öppnas i nytt fönster.. Flightlog är ett separat system skilt från SSFF medlemssystem. Därför måste du årligen när du förnyar din licens, registrera dina loggade flyg i SSFF medlemssystem
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Kontakta kansliet för att få hjälp.
Om jag gjort allt rätt men inte fått licens, vem kontaktar jag då?
Ta kontakt med kansliet Länk till annan webbplats. så får du hjälp att lösa licensfrågan. Tänk på att kansliet behöver några dagar för att fixa fram licensen. Räkna med minst 5 arbetsdagar.
Jag gjorde allt rätt men fick licens som är giltig endast till halvårsskiftet, varför?
- Om du inte flugit tillräckligt många flyg/flygtimmar för att kunna förnya licens så får du ut licens som gäller till halvårsskiftet. Då har du tid, fram till halvårs skiftet, att flyga in tiden och komplettera dina flygtimmar.
- Om du har rätt antal flyg och flygtimmar, logga in på pilotportalen
Länk till annan webbplats. och kontrollera att du fyllt i rätt antal timmar/flyg, justera vid behov. Om problemet kvarstår, kontakta kansliet
Länk till annan webbplats. så hjälper de dig att lösa problemet.
Författare: Yaacov Neselrot