Gå till innehåll
Svenska Skärmflygförbundet
Svenska Skärmflygförbundet

Start på Vågå, Norge

Frågor och svar om licens

Senast uppdaterad: 2025-04-02

Tänk på att vara ute i god tid.
Att manuellt granska och hantera alla detaljer för att utfärda licenser är en tidskrävande process. För att säkerställa att din licens kan färdigställas och skickas till Cardskipper i tid, behöver kansliet minst en vecka för att slutföra alla steg. Planera därför din ansökan och dina handlingar i god tid för att undvika förseningar.

Att förnya licensen sker i tre steg:

  1. Flygtidsredovisning: I år sker flygtidsredovisningen i PilotPortalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (där de digitala elevkorten hanteras). Om du inte tidigare har registrerat ett konto där, börja med det. Se till att använda den e-postadress som du har anmält till förbundet tidigare. Efter inloggning hittar du en länk till "Logga flygtid". Den gamla flygtidsredovisningen kommer att finnas kvar under en övergångsperiod.
  2. Gå till PilotPortalen och registrera flygtid. Om det inte fungerar för dig, finns den gamla flygtidsredovisningen tillgänglig här.
  3. Betala årsavgiften: Betala in årsavgiften i webshopen. Årsavgiften består av förbundsavgift, försäkring och klubbmedlemsavgift.
  4. Licensbricka: Din licensbricka kommer att finnas i appen Cardskipper. Om du inte har möjlighet till digital licens, kontakta kansliet. Din licensbricka förnyas inom en vecka. Om några problem uppstår, kontakta kansliet.

OBS flygtiden ska registreras i TIMMAR, inte minuter. Avrunda till hela timmar. Du behöver skriva 0 (noll) på de rader som inte är relevanta för dig.

  1. totalt antal flyg under året
  2. varav backglidning
  3. varav bergsflyg
  4. varav vinschflyg
  5. varav hangflyg
  6. varav flugna utomlands
  7. varav flugna med motor
  8. total flygtid under året (tim)
  9. varav tid i termik (tim)
  10. varav tid på hang (tim)
  11. varav tid med paramotor (tim)

  • För student och P1 krävs minst att 10 starter och landningar har utförts under de senaste 12 månaderna
  • För P2 krävs minst att 10 starter och landningar har utförts under de senaste 12 månaderna, med minst 5 timmars flygtid.

För Student och Pilot 1 - behörigheterna: h = hang, b = berg, v = vinsch.
Pilot 2: co1 = competition1, co2 = competition2, ta1 = tandem1, ta2 = tandem2, hl = handledare, ac1 = acro1.
Instruktör: 2 = Instruktör, 4 = Paramotorinstruktör, 6 = Instruktör och Paramotorinstruktör.

Den vanligaste orsaken till att du inte fått ut din licens i Cardskipper är för att du inte registrerat flygtid. Det gör du här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Utfärdande av licens – viktigt att tänka på För att en licens ska kunna utfärdas krävs att kansliet verifierar att alla uppgifter är korrekta och att betalningen har mottagits. Räkna med att det kan ta upp till fem arbetsdagar innan licensen syns i Cardskipper.

Planera i god tid, särskilt om du planerar att flyga under storhelger eller utomlands. Om det skulle ta längre tid än fem arbetsdagar, vänligen kontakta kansliet för hjälp och vidare information.

Cardskipper – Din licens i mobilen Cardskipper är en mobilapp som du enkelt kan ladda ner till din telefon. I appen visas din licens samt ditt aktuella försäkringsbrev, vilket innebär att du alltid har dina viktiga dokument med dig, oavsett var du befinner dig.
Om du dessutom vill ha en fysisk licensbricka utskriven, kan detta också ordnas, kontata kansliet så hjälper de dig. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

De vanligaste anledningarna till att din licens ännu inte har utfärdats är att du inte har genomfört din utvärdering eller att du inte har tecknat medlemskap i en klubb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Har ni använt elevkort i pappersformat är det vanligt förekommande att kortet inte skickats in till kansliet. Du som elev ansvarar för att det blir inskickat efter avslutad utbildning.

Ja, förbundet har en sms-tjänst för att kontrollera giltigheten på en skärmflyglicens. Skicka ett sms till +46 739 29 19 66 med ett frågetecken, mellanslag och licensnummer, dvs: ? 18770. I retur kommer ett sms med namn, licensgrad och övriga behörigheter samt giltighetstid.

Ja, skicka ett sms till +46 739 29 19 66 med TOK följt av 12-siffrigt personnummer med bindestreck får man namn och giltighet tillbaka, dvs: TOK 19xxxxxx-xxxx.

Observera att du ska logga alla dina flyg löpande under året och många skärmflygare använder Flightlog Öppnas i nytt fönster.. Flightlog är ett separat system skilt från SSFF medlemssystem. Därför måste du årligen när du förnyar din licens, registrera dina loggade flyg i SSFF medlemssystem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Kontakta kansliet för att få hjälp.

Ta kontakt med kansliet Länk till annan webbplats. så får du hjälp att lösa licensfrågan. Tänk på att kansliet behöver några dagar för att fixa fram licensen. Räkna med minst 5 arbetsdagar.

  • Om du inte flugit tillräckligt många flyg/flygtimmar för att kunna förnya licens så får du ut licens som gäller till halvårsskiftet. Då har du tid, fram till halvårs skiftet, att flyga in tiden och komplettera dina flygtimmar.
  • Om du har rätt antal flyg och flygtimmar, logga in på pilotportalen Länk till annan webbplats. och kontrollera att du fyllt i rätt antal timmar/flyg, justera vid behov. Om problemet kvarstår, kontakta kansliet Länk till annan webbplats. så hjälper de dig att lösa problemet.

Författare: Yaacov Neselrot

Postadress

Svenska Skärmflygförbundet
Box 145
561 22 Huskvarna


Kontakta oss

+46 8 234 123
kansli@paragliding.se